Oralitat
El museu proposa un viatge a la Mallorca d’un temps, per descobrir la seva cultura, els seus usos, costums i tradicions, a través de la combinació d’una selecció de textos amb fotografies antigues procedents de diverses col·leccions privades de Sant Joan. De cambra en cambra, visitam diferents dimensions de la vida individual i col·lectiva que es posen de relleu en les gloses i en les fotografies. La veu de l’autor ens acompanya arreu del recorregut, amplificant la paraula que sorgeix de les arrels més profundes de l’ànima mallorquina i que pren forma a través del cançoner popular.
La Casa Pare Ginard. Museu de la Paraula ha articula la seva museogràfica amb la combinació d’un seguit de conceptes i recursos:
El museu proposa un viatge a la Mallorca d’un temps, per descobrir la seva cultura, els seus usos, costums i tradicions, a través de la combinació d’una selecció de textos amb fotografies antigues procedents de diverses col·leccions privades de Sant Joan. De cambra en cambra, visitam diferents dimensions de la vida individual i col·lectiva que es posen de relleu en les gloses i en les fotografies. La veu de l’autor ens acompanya arreu del recorregut, amplificant la paraula que sorgeix de les arrels més profundes de l’ànima mallorquina i que pren forma a través del cançoner popular. Aquesta és l’estructura i dotació de cadascun dels espais:
Sala 1. El rebedor. Presentació del museu i de Rafel Ginard. Vitrina amb documentació del llegat l’autor. Reproduccions de fitxes manuscrites per Ginard.
Sala 2. El menjador. Es tracta la dimensió col·lectiva de la glosa com a espai de trobada i de relació. Vida col·lectiva, cicle de l’any agrari com a element organitzador de la vida i la religió com un dels pilars d’aquesta.
Sala 3. La cuina. És l’espai de vida domèstica, l’espai de la família, a l’entorn de la foganya, on es desenvolupen un bon enfilall de tasques quotidianes. És l’espai de la gastronomia, dels productes i elaboracions culinàries, que enriqueixen a bastament el nostre Cançoner.
Sala 4. L’habitació dels pares. És l’espai de la vida personal, on es reflecteix el cicle de la vida dels individus, del naixement a la mort, sovint en un mateix llit. Hi abordam, a més de la trajectòria vital, les relacions de parella —amor i sexualitat— i el rol de la dona.
Sala 5. La portassa. És l’espai d’accés a l’habitatge per les eines i els ormeigs de foravila, però també és un espai ben lligat a la figura de l’autor, ja que s’hi conserva el grafit d’una escriptura que hi va fer Ginard quan era infant. L’espai està dedicat a l’educació.
Sala 6. El corral. L’espai exterior ens mostra la diversitat de tasques relacionades amb l’economia de subsistència. Revisant els diversos elements coneixem àmbits tan importants com la cultura del blat, la cultura de l’aigua, la cria del bestiar, porquim i aviram, i l’escatologia.
Sala 7. L’habitació del Pare Ginard. És la cambra de Rafel Ginard, l’habitació on dormia i passava estones mortes, “truiant amb les bolles, les rondalles…”. Un espai dedicat a les maternitats, a l’origen de la vida, de la paraula i de la recerca folklòrica. amb les intervencions artístiques de la il·lustradora Margalida Vinyes, i les poetes i glosadores: Maribel Servera, Maria Antònia Massanet, Alícia Olivares, Joana Abrines i Maria Magdalena Amengual.